pages

2010-01-27

Na de Dead Kennedys, Les Baudouins Morts

En dan nu het offici�le persbericht (klik hier voor de pdf versie): spread the word!

"SABAM? Neen, dank u!
Leuvense band Les Baudouins Morts kiest voor � creative commons � "Les Disque d'Or des Baudouins Morts" werd heruitgebracht onder een creative commons-licentie. Hiermee is de release van deze Leuvense band de eerste cd van een Belgische rockband die onder deze alternatieve auteursrechtenregeling wordt gepubliceerd en bovendien op ondersteuning kan rekenen van het torrents-distributienetwerk. "Le Disque d'Or" is vanaf heden gratis downloadbaar via honderden websites en dit met volledige goedkeuring van de band en zonder tussenkomst van auteursrechtenorganisatie SABAM. Een primeur!

Historiek:
De Leuvense cultband Les Baudouins Morts maakte vanaf 1996 naam met haar Nederlandstalige pop/rock en hilarische songsteksten over politieke en sociale thema's. Optredens van LBM ontaardden steevast in feesten waarbij de betrokkenheid van het publiek een erg belangrijke factor was. Het
DIY-gedachtengoed van de band lokte zowel punkers als popliefhebbers naar optredens. Historische momenten voor de band waren de geslaagde optredens in de Democrazy te Gent, Het Stuk te Leuven en Het Zuiderpershuis te Antwerpen. Optredens als deze schiepen het draagvlak waardoor de eerste uitgave van "Le Disque d'Or" een underground hit werd die ook vandaag nog gedraaid wordt in zowel kraakpanden en jeugdhuizen als cultuurkaffees. De cd is ondertussen evenwel een moeilijk te krijgen verzamelobject geworden. Wie niet bereid is de platenbeurzen af te schuimen, vindt hem niet. Uit sympathie voor een nieuwe generatie liefhebbers van slechte smaak, werd beslist "Le Disque d'Or des Baudouins Morts" opnieuw uit te brengen in mp3-formaat.

Auteursrechten:
Van bij het begin heeft de band duidelijk gemaakt geen voorstander te zijn van de strenge en beperkende maatregelen die organisaties als SABAM nemen in naam van het auteursrecht. Op elk optreden schreef vocalist C3A de slogan "Kill SABAM" op het lichaam en op elke release werd duidelijk gemaakt dat het vermenigvuldigen van de muziek toegestaan en zelfs aangemoedigd werd.
Door een heruitgave van deze cult-cd wil de band aandacht vragen voor de creative commons-licentie waarmee groepen zelf kunnen beslissen waarvoor hun muziek gebruikt kan worden. Wie een muziekstuk geschreven heeft kan via de licentie duidelijk maken dat hij/zij er geen graten in ziet dat de creatie gebruikt wordt voor niet-commerci�le doeleinden. De auteur kan er explcitiet de toestemming voor geven dat teksten en muziek mogen verwerkt worden tot nieuwe producten, mits vermelding van de oorspronkelijke auteur. Dit is een mooie en eerlijke regeling die de creativiteit van anderen aanmoedigd. Zonder het gebruik van samples uit oude platen zou er van rap of hiphop geen sprake zijn. Niet alleen acts zoals Public Enemy, Wu-Tang Clan of Flahaut maken al jaren gebruik van kleine stukjes muziek van anderen. Ook componisten van klassieke muziek en jazzmusici gaan graag bij elkaar wat lenen.
Nu SABAM omwille van haar jaren aanslepende wanbeleid langs alle kanten onder vuur ligt, lijkt het ons een ideaal moment om met een positieve boodschap naar buiten te komen. Niet tegen auteursrecht, maar voor creative commons! Niet tegen de enggeestigheid van enkelen, maar voor openheid en creativiteit. Niet tegen SABAM, maar voor de vernietiging ervan.

Torrents:
Vlak na online publicatie van "Le Disque d'Or des Baudouins Morts" namen honderden torrents-sites over heel de wereld de bestanden over. Op enkele uren tijd werd een distributienetwerk benut waar geen enkele multinational tegenop kan. Gratis en telkens netjes met vermelding van de auteur en het netlabel. Dat dit een historische primeur is voor de Leuvense muziekscene staat buiten kijf. We danken dan ook de mensen van Netlabelism en Weirdo Music die deze rerelase mogelijk hebben gemaakt.

Praktisch:
Je kan "Le Disque d'Or des Baudouins Morts" onder meer downloaden op
WM Recordings, of Internet Archive"

eigen noot: het is niet de eerste Belgische CC release van een rockband, maar de eerste historische rerelease onder een CC licentie, zoals eerder hersteld op vorig bericht.